Nieuws

Beatrix College maakt kans om landelijk debatkampioen te worden

Door Peter van Oirschot

UTRECHT - Vanuit heel Nederland komen op zaterdag 20 januari de allerbeste sprekers naar de Universiteit Utrecht voor de grande finale van het NK Debatteren voor Scholieren, waaronder leerlingen van het Beatrix College uit Tilburg.

FOTO: Wineke Onstwedder

De school uit de Reeshof deed dit jaar voor het eerst mee aan het NK, en verdienden met het behalen van een finaleplek de prijs voor 'Beste Nieuwkomer'. Debaters Lotte, Matthijs, Pim, Ward en Daan maken dus een goede kans om landelijk debatkampioen te worden. In totaal komen 32 scholen op de finale in actie om verbaal strijden om de titel '20e landelijk debatkampioen'.

Het NK Debatteren voor Scholieren is de grootste scholierencompetitie voor de bovenbouw havo/vwo en wordt sinds 1998 jaarlijks georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut. Het NK Scholieren is mogelijk door steun van het ministerie Economische Zaken, Buitenlandse Zaken en de Universiteit Utrecht. Dit jaar is het feest, want het NK Scholieren bestaat twintig jaar. Voorzitter en oprichter Roderik van Grieken: "In 20 jaar tijd is het scholierdebatteren in Nederland enorm gegroeid en ik ben trots op wat wij daar aan bij hebben gedragen. Het blijft fantastisch om te zien wat debatteren scholieren brengt. Zelfvertrouwen, presenteren, mondelinge taalvaardigheid en kritische denkvaardigheid zijn kwaliteiten waar ze hun hele leven lang profijt van hebben."

Op zaterdag 20 januari verzamelen 400 havo/vwo-scholieren zich op de Universiteit Utrecht om elkaar verbaal te lijf te gaan. Maanden is geoefend en gezweet om tot de debattop door te dringen. De voorrondes hebben 32 finalisten opgeleverd, die gedegen kanshebbers zijn om de nationale titel te veroveren.

Stellingen

De scholieren bereiden stellingen van te voren voor, maar horen pas vlak voor het debat of zij voor- of tegenstander moeten zijn. Hierdoor leren zij zich verplaatsen in beide posities. Ook volgen ter plekke twee

improvisatiestellingen. De scholieren zullen o.a. over de volgende voorbereide stellingen het debat aangaan:

- Rijke landen zijn verantwoordelijk voor het verzorgen van water in arme landen;

- Het is goed dat er octrooien op medicijnen zijn;

- Er moet een robotaccijns worden ingevoerd.

 

|Doorsturen