Nieuws

Column: Bossche bol

Door 013 Poppodium

Er schijnen door heel Nederland nu vrachtwagens van Tilburgse transportbedrijven rond te rijden met daarop het logo voor Koningsdag. Een op en top Tilburgs logo, waarin de iconen van de stad duidelijk herkenbaar zijn, zoals de kermis, Westpoint en het kroepoekdak. Een Amsterdammer of Groninger ziet waarschijnlijk een drukke bedoening met een verdwaald kermispaard ertussen. Maar dat kunnen we hem niet kwalijk nemen, toch?

Wist u trouwens dat op die vrachtwagens ook heel klein staat geschreven 'Koningsdag Tilburg 2017, powered bij Den Bosch'? Jazeker, om die hele Koningsdag in goede banen te leiden, heeft het Tilburgse stadsbestuur namelijk het bedrijf Artishock uit Den Bosch in de arm genomen. Een Tilburgs evenementenbureau in staat tot deze prachtige klus was niet te vinden blijkbaar. Toch raar hoor, voor een stad waar je struikelt over de mooie en grootste evenementen.

De T kan dus alleen worden gedronken met een Bossche bol erbij. Tilburg voelt zich uiteindelijk toch weer te minderwaardig om zo'n prachtig feest zelf aan te pakken en klopt daarom aan bij een ander. Misschien is dat wat burgemeester Noordanus bedoelde toen hij het in september bij de aankondiging van het feest had over 'Tilburg, een stad van verbinding'. Verder vindt de burgemeester dat we op Koningsdag moeten laten zien wat we als stad en als regio te bieden hebben. Kennelijk vindt hij Den Bosch ook nog net regio Tilburg.

Ik twijfel er niet aan dat Koningsdag ook met de begeleiding van Artishock een geweldig feest gaat worden. Ook de organisatie van Koninginnedag 2007 in Den Bosch (dat de organisatie dus wél in eigen stad hield) was bij hen in goede handen. Maar ergens is er nu al wat glans verloren gegaan van dat mooie kroontje in het Tilburgse koningsdaglogo.

 

|Doorsturen