Nieuws

IJsbeer Bas naar finale Spin Awards Young Talent


TILBURG - Communicatiestudenten Laura van Hooff, Maud Olieslagers, Boris van Woesik, Pleunie Mansvelt en Lieke Vromans hebben zich gekwalificeerd voor de finale van de Spin Award Young Talent.

Hun concept Bas was het winnende concept van vijftien opvallend goede inzendingen tijdens de door Communicatie Tilburg en Spin Awards op 15 december georganiseerde voorronde. Het concept Totem was goed voor een wild card.

Afgelopen donderdag pitchten vijftien teams vierdejaars communicatiestudenten van Communicatie Tilburg hun digitale concepten voor de jury van de Spin Awards Young Talent. De bedrijfsjury van Spin, bestaande uit digitale communicatiespecialisten van bekende Nederlandse communicatiebureaus, zei het er knap moeilijk mee gehad te hebben. Het niveau van de pitches en de concepten werd over de volle linie als zeer hoog ervaren.

Uiteindelijk gingen de bedenkers van Bas er met de hoofdprijs vandoor: een direct toegangsticket tot de landelijke finale in april 2017. Ouders maken zich zorgen om de toekomst van de wereld waarin zij hun kinderen zien opgroeien. Tegelijkertijd willen ze hun kinderen met geld om leren gaan. Het team achter Bas bedacht daarom een slimme online spaaroplossing voor een bank als Triodos. In het concept Bas (Bewust Anders Sparen) redden kind en ouder in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds een ijsbeer met de naam Bas door bewuste spaarkeuzes te maken. Het was de slimme combinatie van de invullingen van behoeftes van ouders en banken die samen met de praktische haalbaarheid de bedrijfsjury van de Spin Award Young Talent overtuigde.

Naast het directe toegangsticket had de jury de mogelijkheid een wild card uit te delen. Het team achter dit concept zal in het voorjaar online stemmen moeten verzamelen om in de finale te komen. De wild card ging naar Totem, een concept bedacht door Lizzy Verweijmeren, Ellen Dollevoet, Yvette Laros, Menoka Eggink, Nikki Slits en Linda van den Maagdenberg. Hun laagdrempelige app zorgt ervoor dat relatief jonge mensen tijdig nadenken over hun eigen overlijden, hun uitvaart en hun nalatenschap. Dit kan nabestaanden verlossen van veel onzekerheid als het noodlot onverhoopt toeslaat.

De teams van beide concepten zijn al in gesprek met geïnteresseerde partijen uit het bedrijfsleven als Triodos, Dela en Yarden. Voor Joris van Dooren, als docent aan de Fontys Economische Hogeschool verantwoordelijk voor het onderwijsprogramma waar de Spin Awards voorronde deel van uitmaakt, bleek dat meer dan een leuke bijkomstigheid. "Voor ons is het een belangrijke indicatie dat het onderwijs dat we ontwerpen en uitvoeren echt aansluit op de beroepspraktijk." Ook Hennie van Velzen, secretaris van de Spin Awards, was tevreden aan het einde van de dag. "Communicatie Tilburg is de enige opleiding in Nederland die met haar Project Spin de Spin Awards volledig in het onderwijsprogramma geïntegreerd heeft. Wij hebben veel bewondering voor de manier waarop ze dat doen."

|Doorsturen