Uit

GUO-concert harpiste Lavinia Meijer

Door een lezer

Lavinia Meijer verzorgt op zondagmiddag 21 januari het zesde concert uit GUO-serie 2017/2018 van Groeten Uit Oisterwijk. De harpiste begint haar GUO-concert om 15.00 uur in Fletcher Hotel-Restaurant Boschoord aan Gemullehoekenweg 143 te midden van Oisterwijks bos- en vennengebied. Zolang voorradig verkoopt GUO haar laatste tickets op de concertdag tussen 14.00 en 15.00u aan de zaalkassa ter plekke. Maar wie zeker wil zijn van een ticket reserveert via een link op http://guo.inoisterwijk.nl. GUO rekent 0 (= NUL) euro toeslag bij ticketreservering. Ook parkeren bij GUO-locatie Boschoord is gratis. Parkeerplaats vol? Enkele alternatieven op korte wandelafstand zijn eveneens gratis. Tegen speciaal GUO-tarief kunnen GUO-concertbezoekers in Boschoord tevens lunchen, dineren en overnachten. Aanleiding voor een cultureel, gastronomisch en natuurvriendelijk dagje of weekendje lommerrijk Oisterwijk met volop wandel- en fietsmogelijkheden vanuit het hotel. Voor maaltijden en overnachtingen moet u telefonisch reserveren bij Boschoord: 013 – 5231600. Buiten de lijntjes Hoe toevallig kan het zijn dat ons nietige Nederland Muziekland de laatste jaren zo groots gezegend blijkt met harpisten die internationaal doorbreken? Als uit de Hollandse klei getrokken prijken er op het GUO-affiche 2017/2018 zowaar zomaar even twee van eigen vruchtbare voedingsbodem. Afgelopen 19 november was de beurt nog aan de jonge creatieveling Remy van Kesteren om heerlijk buiten de lijntjes te kleuren. Voor nu treedt landgenote Lavinia Meijer (1983) in de GUO-spotlights. Lavinia Meijer is een van de meest veelzijdige harpisten van deze tijd. Geboren in Zuid-Korea schiet ze na haar adoptie op tweejarige leeftijd al jong wonderlijk wel wortel in Nederland. Op haar negende beroert ze de harp voor het eerst, op haar elfde treedt ze toe tot het roemruchte talentenklasje van Erika Waardenburg aan het conservatorium van Utrecht om aan dat van Amsterdam cum laude af te zwaaien. Op haar veertiende beleeft ze als harpiste haar eerste officiële optredens met symfonieorkesten. Haar naam als harpiste is internationaal gezet als ze in 2007 debuteert in Carnegie Hall New York. Sindsdien vliegen haar de uitnodigingen om de oren om als soliste aan te treden. Ze doet grote theaterzalen aan in Nederland, maar ook in de rest van Europa, in Noord-Amerika en in Azië waarbij ze haar biologische vader weerziet. Haar tv-optredens maken evenzeer indruk, door zowel haar ontwapenende, aanstekelijke interviews als haar beklijvende, grensverleggende harpspel. ‘Engeleninstrument’ Legendarisch is een concert in New York waar ze het waagt haar ‘engeleninstrument’ te combineren met samples, beats en boombox. Aan de basis liggen conversaties met drugsverslaafde, criminele vrouwen aan de zelfkant van de samenleving. Resultaat: een controversieel concert, verbolgen bezoekers die voortijdig beledigd en verhit debatterend de zaal verlaten, dus voluit aandacht voor de problematiek aan de zelfkant van de grootstedelijke samenleving. Haar albums worden wereldwijd gedistribueerd (Channel Classics, Sony Classics). Ze zijn bekroond met een Edison, twee gouden en een platina status voor ‘Metamorphosis/the Hours’. Als enige exponent uit de klassieke muziek speelt ze drie van haar klassieke albums de Top 10 van de Nederlandse popcharts binnen. Bovendien is ze winnares van vele nationale en internationale harpprijzen en van de Nederlandse Muziekprijs 2009. Ze werkt samen met componisten als Philip Glass (‘Koyaanisqatsi’,‘the Hours’) en Ludovico Einaudi (‘Intouchables’, ‘Black Swan’) en deelt met hen het podium, alsook met punker Iggy Pop en met bandoneonist Carel Kraayenhof. Haar repertoire en podia blijven dan ook niet beperkt tot het klassieke circuit. Ze brengt even makkelijk nummers van Radiohead of Yann Tiersen en experimenteert met elektronica, theatrale muziek, jazz, avantgarde, rock en dus minimal music. Behalve in klassieke concertzalen staan haar podia in binnen- en buitenland evengoed in rocktempels, festivaltenten en openlucht. Philip Glass In haar GUO-concert stelt Lavinia Meijer Philip Glass en zijn minimal music centraal. De invloed van deze Amerikaanse componist op de jongere generatie componisten is de laatste decennia gegroeid en lijkt allesbehalve uitgegroeid. Van filmmuziek tot grote opera’s en symfonieën, Philip Glass is niet meer weg te denken uit de moderne muziekwereld. Hij heeft een massaal publiek voor zich weten te winnen en componisten als Bryce Dessner, Nico Muhly en Ellis-Ludwig-Leone beïnvloed. In de afgelopen jaren heeft Lavinia Meijer nauw met Philip Glass samengewerkt. Met dit concert ‘The Glass Effect’ brengt ze een ode aan deze iconische componist. Ze duikt in een nieuw project, ditmaal zijn Etudes die hij in een tijdspan van meer dan twintig jaar heeft gecomponeerd. Hiermee laat ze zien hoe zijn muziek zich ontwikkelt en hoe hij de bouwstenen van zijn composities uitkiest. Wereldster Grote zalen inclusief Carnegie Hall New York, prijzen voor cd’s, memorabele tv-optredens en samenwerking met topcomponisten en -artiesten van klassiek via minimal music tot punkrock. En dan nog net zo gretig en enthousiast ingaan op een uitnodiging van de kleinschalige vrijwilligersclub GUO voor een akoestisch zondagmiddag zit-/luister-concert in een Oisterwijks hotel. Het tekent de veelzijdigheid en de grootsheid van wereldster Lavinia Meijer. Dat hiervan in het 40ste programmeringsjaar van concertorganisator Jos Creusen ook maar iets moge afstralen en nederdalen op het nietige, nimmer aflatende GUO. Of hoe een hobby door passie uitgroeide tot levensmissie. Ook dat is een ontwikkeling op zich. Met de hartelijke Groeten Uit Oisterwijk.

|Doorsturen