Uit

Reeshof-talenten met eigen song in finale ‘From Backstage 2 Frontstage’

Door een lezer

TILBURG – Negen jongeren uit de Tilburgse wijk Reeshof staan 15 april met een zelfgeschreven nummer in de finale van de talentenjacht ‘From Backstage 2 Frontstage’. Ook enkele kinderen van basisschool De Sporckt treden op met hun eigen liedje. De avond wordt aangevuld met optredens van de populaire zangeressen Hind Hakki, Sanea Casita en coverband Blue Monday Sinds februari zijn de jongeren bezig met tekstschrijven en melodieën bedenken en het is ze gelukt om in drie maanden tijd een kant-en-klaar nummer te schrijven. Ze deden dat niet alleen: onder professionele begeleiding in een viertal workshops werd de basis gelegd voor het eindproduct: een eigen ‘hit’. Dichter Daan Taks van Poetry Circle gaf tips over hoe je een goede songtekst schrijft. Zanger-gitarist Nick Pilmeyer liet horen hoe je de tekst op een catchy melodie zet. Rapper MC Gabriel van De Rechtstaat bracht structuur in de tekst en keek naar het rijmschema. In de laatste workshop ‘Performen’ door Hind Hakki werkten de singer-songwriters aan hun podiumpresentatie. De laatste weken werd flink met een live-band geoefend om de jongeren klaar te stomen voor de finale-avond. Twee muziekdocenten van o.a. Factorium sloten aan om de samenwerking tussen band en de deelnemers te begeleiden op muzikaal gebied. Qua muziekstijlen beloofd het een veelzijdige finale te worden: van rap tot powerballads tot Nederlandstalig. De winnaar wordt uiteindelijk gekozen uit een publieksstem en een jurystem. Het publiek kan stemmen op zijn favoriete performer via de app ‘Tap Your Music. Het beste liedje wint professionele studiotijd en mag het nummer opnemen bij Converge Audio te Kaatsheuvel. Ook treedt de winnaar op als voorprogramma van een populaire act op poppodium Heyhoef Backstage. ‘From Frontstage 2 Backstage’ wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door jongerenwerk R-Newt, Heyhoef Backstage en De Bibliotheek Heyhoef. Nieuw aan deze editie is dat de deelnemende jongeren ook zelf als peer-educators aan de slag gingen op basisschool De Sporckt. De tips en tops die zij kregen tijdens hun eigen begeleidingstraject, brachten ze zelf in de praktijk samen met de kinderen van deze school.

|Doorsturen