Uit

Tentoonstellingen in Textielmuseum

Door Peter van Oirschot

Josefina Eikenaar/TextielMuseum

TILBURG - Het Nederlands Textielmuseum aan de Goirkestraat 96 presenteert een aantal bijzondere exposities.

Earth Matters, samengesteld door Lidewij Edelkoort & Philip Fimmano; tot en met 26 november 2017

'Earth Matters' gaat over de wereldwijde ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid en respect voor de aarde. In de wereld van design, wetenschap en het bedrijfsleven zijn deze ontwikkelingen van groot belang. Aan de hand van de vier thema's 'Stil staan bij de oorsprong', 'Ingrediënten verzamelen', 'Materialen heruitvinden' en 'Duurzame productie' krijgt de bezoeker een beter begrip van de duurzame cyclus en materiaalstudies. De tentoonstelling toont experimenten - van mode tot design - die bijdragen aan een duurzamer productieproces, zowel op kleine als op grote schaal. Alle projecten zetten aan tot nadenken over de oorsprong van materiaal en het makersproces, niet alleen door middel van innovatie, maar vooral door de herontdekking en -waardering van ambachten en lokaal geproduceerde producten. De tentoonstelling is samengesteld door Lidewij Edelkoort en Philip Fimmano, in samenwerking met het TextielMuseum.

Schitterend | Damast en Glas van Klassiek tot Art Deco; tot en met 29 oktober 2017

Voor een mooi gedekte tafel werd vroeger glanzend linnen damast gebruikt. Sprankelend glaswerk zorgde voor een feestelijk geheel. De tentoonstelling 'Schitterend | Damast en Glas, van Klassiek tot Art Deco' laat een samenspel zien van glaskunst en textielvormgeving in Nederland; van de klassieke 19de-eeuwse decoraties en de art nouveau rond 1900 tot de art deco in de jaren '30. Elke periode kende haar eigen vernieuwende ontwerpen in tafelgoed. De combinatie met toonaangevend Nederlands glaswerk geeft een prachtig resultaat. Onderdeel van de tentoonstelling is opnieuw uitgebracht art nouveau tafelgoed van Chris Lebeau, gemaakt in het TextielLab.

Ornamentale Patronen | Trijpweefsels van de Amsterdamse School; tot en met 4 maart 2018

Fluweelzachte kleden op tafel, achter de kapstok, op de schoorsteen of de sofa: tegenwoordig vind je ze niet meer in het interieur. In de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw was dat heel anders. De zogenoemde trijpkleden, ook wel bekend als velours d'Utrecht, werden veel toegepast in interieurs van de Amsterdamse School. Naar verluidt zou de stof in de 17de eeuw als eerste in Utrecht zijn geweven. De tentoonstelling 'Ornamentale Patronen' laat een breed beeld zien van de grote verscheidenheid aan Amsterdamse School trijpkleden, gordijnstoffen, wandbespanningen en meubelbekleding uit de collectie van het TextielMuseum. De schijnwerper wordt vooral gericht op de vele samenwerkingen met kunstenaars uit de periode van ca. 1917 tot 1935. Daarnaast komt de geschiedenis van de trijpweverijen Schellens & Marto, Léo Schellens en de Hengelosche Trijpweverij aan bod en worden er verschillende decoratietechnieken belicht. Zo is er een unieke trijpwals met een dessin van Theo Nieuwenhuis, een houten drukblok met een ontwerp van Chris Lebeau en een rijke selectie aan patroontekeningen te zien.

|Doorsturen