Uit

'We Are Public' van start in Brabant

Door Peter van Oirschot

EINDHOVEN - De eerste leden van We Are Public Brabant zijn een feit. Onder andere Lucas de Man, Geert Overdam en André Amaro werden lid tijdens de campagnekick-off in het Van Abbemuseum in Eindhoven.

Leden kunnen zich aanmelden via www.wearepublic.nl/brabant. Op 1 april is de publiekscampagne van start gegaan tijdens de STRP Biënnale. Als in zes weken tijd 2000 leden worden gevonden, wordt het vernieuwende cultuurlidmaatschap op 1 juni officieel gelanceerd in Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, Helmond en Breda.

De culturele wereld van Brabant verenigt zich in We Are Public, een cultureel lidmaatschap dat nieuw publiek op de been brengt voor kunst en cultuur en een aanvullende geldstroom creëert voor makers en instellingen. Meer dan 50 Brabantse culturele organisaties sloten zich de afgelopen weken aan bij de culturele start-up, die al langer actief is in Amsterdam en Den Haag. Onder andere De Cacaofabriek, Muziekgebouw Eindhoven, Effenaar, NWE Vorst, Chassé Theater, Museum De Pont, Verkadefabriek en 013 maken programma's toegankelijk voor de leden van We Are Public. Samen gaan zij nu op zoek naar de eerste 2000 leden, die de basis moeten vormen voor We Are Public Brabant.

Theatermaker, kunstenaar en ondernemer Lucas de Man was er als een van de eersten bij: "Voor mij als theatermaker is het belangrijk te spelen voor mensen die mij nog niet kennen. We Are Public publiek is jong, het is anders. Nieuw publiek is het mooiste cadeau dat je kunt krijgen. In Brabant is veel kunst, er zijn veel mensen op zoek en We Are Public verbindt dat."

De wervingscampagne loopt zes weken. Via website www.wearepublic.nl/brabant kunnen leden zich aanmelden en is op een teller te zien hoeveel 'cultuuroptimisten' zich al hebben aangesloten. Leden die zich aanmelden kunnen tijdens de campagne kosteloos een pilotprogramma van ruim 100 concerten, exposities, voorstellingen en films in de verschillende Brabantse steden bezoeken, samengesteld door een vrijwillige redactie van ruim 20 Brabantse cultuurprofessionals.

Als het doel van 2000 leden gehaald wordt, gaat We Are Public Brabant op 1 juni officieel van start. Leden betalen dan €15 per maand, hetgeen grotendeels terugvloeit naar de aangesloten culturele instellingen en via hen naar de makers. De redactie selecteert maandelijks minstens 50 programma's die leden kunnen bezoeken. Daarnaast is hun lidmaatschap ook geldig in de andere We Are Public steden: Amsterdam en Den Haag - en vice versa.

|Doorsturen