Nieuws

Column: Supermarktsafari

Door Petra Jansen

Waarom is biologische groente in de supermarkt juist vaak verpakt in plastic? En hoe zit het met al die logo’s en keurmerken die je aanstaren vanaf de schappen? Voor wie daarover meer wilde weten, organiseerde ContourdeTwern onlangs de Supermarktsafari. Een gratis expeditie door de supermarkt over met name duurzaamheid en milieu, onder leiding van een deskundige.

Ik sloot me aan bij een groepje van in totaal vier deelnemers (ik had er eigenlijk meer verwacht), die de supermarktjungle van de Plus gingen verkennen. Van een aantal zaken was ik al wel op de hoogte. Sperziebonen uit Zimbabwe zijn niet zo goed voor het milieu vanwege het vervoer, en aardbeien kun je beter niet in de winter kopen. Maar op logo’s als het Eko-keurmerk en het Europees biologisch keurmerk had ik eigenlijk nooit echt gelet. Mijn vraag waarom biologische groente en fruit juist vaak in plastic verpakt zijn, werd ook beantwoord. Deze producten moeten volgens EU-regels te onderscheiden zijn van niet-biologische producten in hetzelfde schap, én blijven in plastic langer goed.

Als liefhebber van kaas, melk en yoghurt werd ik bij het zuivelschap geconfronteerd met mijn eigen onduurzame gedrag. Zuivel is in het algemeen een enorme belasting voor het milieu, vooral kaas. Mijn favoriet, belegen kaas, staat wat milieu-impact gelijk aan vlees. Maar gelukkig kunnen we diervriendelijk bezig zijn door Campina weidemelk te kopen…toch? Nee, want weidemelk is vooral een marketingtruc van de zuivelgigant. De boer hoeft er niks extra’s voor te doen dan ie al deed en de koe wordt er niet blijer van; die staat nog steeds relatief vaak binnen. Net zoals het scharrelei afkomstig is van kippen die in de praktijk weinig te scharrelen hebben, want te weinig ruimte.

De supermarkt blijft een jungle, maar wel eentje waarin ik door de Supermarktsafari nu wat beter de weg weet.

Petra Jansen

|Doorsturen