Tilburg in Bedrijf

Adverorial

Tien jaar opkomend voor rechten patiënten/cliënten

Door Cor de Groot van Tilburgse Koerier

Juridisch Adviesbureau Zorg (JAZORG) viert haar 10-jarig jubileum. Op 5 maart 2008 zag dit onafhankelijke adviesbureau het licht en in de afgelopen 10 jaar heeft eigenaar Bart Dirkx vele problemen van mensen die omhoog lopen tegen de zorg weten op te lossen.

In de komende gemeenteraadsverkiezingen presenteren politieke partijen weer hun goede bedoelingen op het gebied van zorg en welzijn om deze in het gemeentelijk bestuur van hun stad/dorp te kunnen gaan realiseren. Bovendien zullen zorgverleners zich altijd blijven inspannen om goede zorg te leveren. Alle goede bedoelingen en inspanningen te spijt, kunnen er altijd voor u als patiënt/cliënt dingen mis gaan. Dan is het goed om te weten wat uw (rechts)positie is in de zorg en welke (klacht)wegen er kunnen worden bewandeld om daarmee uw probleem te helpen oplossen (of te voorkomen).

Na bijna 20 jaar als adviseur klachtopvang te hebben gewerkt in een Brabantse patiënten/consumentenorganisatie heeft Bart Dirkx zijn passie en deskundigheid al die jaren kunnen voortzetten met zijn adviesbureau JAZORG www.jazorg.nl

De meest uiteenlopende kwesties komen op zijn bordje, zoals: problemen rondom inzage in het medisch dossier, een vermoedelijk foutieve (medische) behandeling, een geschil met een zorgverzekeraar over een vergoeding van een medicijn of met een zorgkantoor over het persoonsgebonden budget, een niet of onvoldoende afgegeven indicatie voor huishoudelijke verzorging door de gemeente of voor langdurende zorg door het Centraal Indicatieorgaan Zorg. In al die jaren heeft hij ervaren dat er veel zorgafhankelijke kwetsbare mensen zijn bij wie het vaak ontbreekt aan energie, lef of soms te zeer emotioneel betrokken zijn om hun probleem zelfstandig op te lossen. Bovendien zijn de kwesties in Nederland-Zorgland meestal erg complex (gemaakt) dat men zonder (cliënten)ondersteuning er niet meer uitkomt.

Een betrokken (juridisch) adviseur en belangenbehartiger met een goed luisterend oor wordt dan ook steeds meer als een welkome hulp gezien. Informeren, adviseren, bemiddelen en zo nodig procederen zijn de diensten die JAZORG aanbiedt waarbij het oplossen van een probleem van u als patiënt/cliënt/burger het uitgangspunt vormt.

|Doorsturen