Wijknieuws

Realistische, theatrale verhalen met een lach

Door Peter van Oirschot

TILBURG - Kleinkunst, cabaret, grappige maar ook serieuze liedjes. Theatermaker Marlies Bloemen beklimt zondagmiddag het podium van La Rosa Cultura en brengt naast covers ook eigen werk ten gehore. Het belooft een optreden vol humor en interactie met het publiek.

Isabeau Bosscher

Door Zamire Willems

“Ik vind het belangrijk dat een verhaal aankomt. Maar dat kan ook door zelfspot en het publiek te laten lachen”, vertelt Bloemen (28) over humor als rode draad in haar voorstellingen. “Ik word heel blij als ik merk, dat het publiek meegaat in wat ik doe. Als ik zie dat mijn verhaal door anderen begrepen wordt.”

Ze studeerde afgelopen juni af aan de masteropleiding Muziektheater aan Fontys Hogeschool in Tilburg en volgde de jaren daarvoor succesvol de studies Docent Muziek en MusicAllFactory. Een aaneenschakeling van theater- en muziekopleidingen, die de van oorsprong Rosmalense negen jaar geleden naar Tilburg bracht. De jonge artiest kan met verschillende disciplines uit de voeten. Van cabaret tot musical en van kleinkunst tot het dirigeren van een koor, Bloemen kan en wil het allemaal: “Het is gewoon het allerleukste om op verschillende manieren met muziek en theater bezig te zijn. Artiest zijn en zingen, heb ik altijd al het liefst willen doen.” Met het duivelse dilemma om een discipline boven de ander te verheven, heeft ze het dan ook zichtbaar moeilijk. “Als ik vanuit mijn hart moet kiezen, kies ik voor spelen en zingen. Maar dat doet wel een beetje pijn.”

Het duurde niet lang voordat Bloemen’s passie en talent voor muziektheater werd opgemerkt. Zo stond ze kort na haar afstuderen met de zelfgeschreven voorstelling ‘Somebody to love’ avonden aaneen in TapasTheater Amsterdam en trad ze op tijdens Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. “Zondag speel ik een deel uit mijn voorstelling, maar ook covers van Brigitte Kaandorp, Harrie Jekkers, Jules de Corte en Theo Nijland. Ik speel grappige én serieuze Nederlandstalige liedjes en betrek het publiek erbij. Het is toegankelijk voor iedereen. In poëtische teksten ben ik niet zo goed, dus daar begin ik ook niet aan.”

Om haar voorstellingen kracht bij te zetten, begeleidt de gepassioneerde Bloemen zichzelf op de piano. Een toegevoegde waarde, die zeker niet onderschat mag worden. “Ik heb wel eens gewerkt met pianisten, maar het kan heel fijn zijn om jezelf te begeleiden. Het geeft kleur, maar soms beperkt het ook. Je hebt namelijk een dubbele concentratie nodig, moet zitten en kunt niet voluit gaan. Hierdoor ben je soms beperkt in het vertellen van een verhaal.”

Bloemen, overigens verre familie van het andere kleinkunst-beest Karin Bloemen, hoeft niet lang na te denken over wat kleinkunst voor haar zo speciaal maakt. “Het is vooral het overbrengen van het verhaal in een liedje. Ik vind ook dat ik dat in het Nederlands moet doen, dat komt toch het dichtst bij. Het is meer persoonlijk, echter. Mijn verhalen zijn ook altijd vrij realistisch, maar wel naar het theatrale getrokken.”

Ambities heeft de sprankelende, beginnende theatermaker genoeg. Zo hoopt ze nog meer op theaterfestivals te gaan spelen, maar is ze naar eigen zeggen niet iemand die je snel in grote Disney musicals zal zien. Al is er wel een productie, waarvoor ze graag een uitstapje maakt: “In the woods van Stephen Sondheim, daar zou ik heel graag in willen spelen.”

Info: zondag 24 februari van 13.30-15.00, lokatie The King of Italy, Huibevendreef 22, Tilburg. Toegang gratis, vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld.

|Doorsturen